diumenge, d’agost 10, 2008

El que més ens agrada I - Ciència-ficció


Per donar una mica de vida al blog hem pensat que podríem posar una llista de les 5 pel·lícules que més ens han agradat dintre d'alguna categoria, ja sigui estàndard com la del títol del post (ciència-ficció) o personalitzada per vosaltres (e.g., les 5 pelis que més m'han agradat que tinguin en el títol el nom d'un animal).La idea seria que cada un de nosaltres faci un post amb cinc pel·lícules i la resta ja el criticarem amb els comentaris posant (o no) les pelis que més us hagin agradat en la categoria proposada.

I per començar, deixeu-me que us escrigui les cinc pel·lícules de ciència ficció que més m'han agradat:
  • 2001: A Space Odyssey
  • Star Wars
  • The Empire Strikes Back
  • Alien
  • Blade Runner

4 comentaris:

Esteban ha dit...

-2001: A Space Odyssey. Clàssic absolut i indiscutible. Bé, potser es pot discutir, es pot dir que el personatge de l'ordinador és l'únic interessant, o que el trip del final es irrellevant, però és una obra mestra.

-Solaris. La versió de Tarkovski, per descomptat. Complementaria amb 2001, aquí els personatges estan vius. És lenta però cal temps per pair-la.

-Forbidden Planet. Lligada amb Solaris... D'una manera ben curiosa. En qualsevol cas és una joia naïf però amb molta més profunditat del que normalment es pensa. La millor pel·lícula de ciència ficció de l'era daurada.

-Blade Runner. Encara que el millor tros de diàleg sigui improvisat és una historia extraordinària, construeix un mon propi, i està molt ben feta. Després d'aquesta el seu director no ha fet mai més res de bo. Com que ho sap, porta anys maltractant-la i canviant coses, perquè no desentoni amb la seva producció posterior.

-Metropolis. Un altre clàssic. I sí, la poso a la llista no només perquè ho sigui sinó perquè m'emociona quan la veig, las imatges sobreviuen fins i tot a una versió horripilant amb banda sonora de Giorgio Moroder i Queen.

Aquesta és la meva llista... Com sempre, quan fem llistes tenim molts dubtes sobre el tipus de pel·lícules a posar: “M'ha emocionat personalment?” “Abans o després dels 16 anys?” “He de tenir en compte el mèrit cinematogràfic?” “Quin tipus de pel·lícula triar, una que significa molt per mi o alguna que també ho fa per la resta del mon?”. No sé quin criteri he escollit, però com a mínim us puc garantir que les pel·lícules que he escollit no només considero que siguin clàssics sinó que a més m'agraden molt, en el sentit mes subjectiu de la paraula agradar...

Pere ha dit...

La idea d'aquestes llistes era i és exactament el que dius al final: "pel·lícules que [...] m'agraden molt, en el sentit mes subjectiu de la paraula agradar".

Respecte la teva llista volia fer alguns comentaris. Primer, que tinc moltíssimes ganes de veure Solaris, però mai trobo el moment; a veure si durant aquestes setmanes de relax ho aconsegueixo. Segon, crec que Ridley Scott ha fet una altra peli bona que és la que poso en la meva llista: Alien. Sí, potser no és res més que una barreja de gèneres, fins a cert punt previsible, però crec que està molt ben feta i que se'n poden extreure moltes lectures: des del monstre interior que se'ns acaba menjant a tots fins al clàssic temor per les intel·ligències artificials. I en qualsevol cas el disseny de l'Alien és superb. I incidentalment: crec que les quatre pel·lícules d'alien constitueixen una de les millors series de ciència-ficció, cada una d'elles m'han agradat entre força i bastant i a més totes tenen un segell propi i característic. I tercer: a mi Metropolis no em va agradar. No us sabria dir perquè, l'hauria de tornar a veure, però el que recordo d'ella només és la sensació de no haver gaudit veient-la.

Ah, per cert, amb la que sempre he gaudit molt és amb Forbidden Planet.Una petita meravella.

Pere ha dit...

Tal com em va fer notar l'Esteban l'altre dia, vaig cometre un error en el meu comentari: Alien (1979) és anterior a Blade Runner (1982).

Esteban ha dit...

Doncs si, per això no incloïa Alien dins de les pel·lícules de Ridley Scott dolentes, les de després de Blade Runner. De fet, tal i com vam parlar, Alien m'agrada molt!

Alien te per mi unes quantes virtuts que la fan fantàstica:
-El disseny de la producció. El monstre, la nau, la idea d'una nau plena de "currantes", tot es perfecte.
-L'actriu protagonista. Perfecta pel paper, Ripley s'ha convertit en un mite i això es sobre tot gràcies a ella.
-El ritme. Es una pel·lícula d'ensurts, de suspense clàssic, molt ben filmada. Insisteixo, no sé que se n'ha fet d'aquest director i com s'ha transmutat en el director de "La Teniente O'Neal".

Si no he posat Alien a la meva llista és perquè ja havia posat una del Ridley.

Sobre la sèrie he de dir que només he vist "Aliens" i "Alien Resurrection". "Aliens" m'agrada molt, és una orgia d'acció, i d'"Alien Resurrection" no m'en recordo massa, la veritat, només de la Winona fent de robot, que estava molt bé.